سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این سریال در لوکیشن قبلی سریال «پاورچین» ساخته می‌شود که باغی به مساحت 5 هزار و 500 متر در خیابان فرشته تهران است. محمودرضا جوانشیر که مدیر تدارکات سریال است، درباره آماده سازی لوکیشن به خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: زمانی که قرار شد برای ساخت «قهوه تلخ» به اینجا بیاییم، اینجا پر از خاک و برگ و وسایل اضافه بود و ما حدود 20 روز فقط درگیر تخلیه زباله از لوکیشن بودیم. بعد از اتمام پاکسازی کار ساخت دکورها آغاز شد و در حال حاضر 70 درصد از مساحت باغ درگیر ساخت لوکیشن شده است.
لوکیشن وسیع «قهوه تلخ» فقط جایی برای تصویربرداری بخش‌های داخلی و بخش محدودی از نماهای خارجی است و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. اتاق نظمیه، اتاق خواب شاه، کاخ شاه که لوکیشن اصلی سریال است، مطبخ، بازار، قهوه خانه، خانه صدراعظم، خانه قهوه چی، زندان و ... از جمله لوکیشن‌هایی است که مدیری برای به تصویر کشیدن «قهوه تلخ» بنا کرده است.
البته از بیرون که به لوکیشن نگاه میکنی، فقط دری با رنگ سیاه و دیوارهایی بلند خودنمایی می‌کند و وقتی زنگ در را می‌زنی و در باز می‌شود، ابتدا اتاقک نگهبانی سمت چپ خودنمایی می‌کند و بعد هم که هر بخش از دکورهای یاد شده در گوشه‌ای بنا شده است.
بازدید از لوکیشن را به همراه وفا ملک‌زاده مدیر روابط عمومی پروژه آغاز می‌کنیم و ابتدا سر از اتاق نظمیه در می‌آوریم، پس از آن هم به نوبت لوکیشن‌ها را با توضیح خانم ملک‌زاده ادامه می‌دهیم.
از نکات قابل توجه در این لوکیشن که تمام در و دیوار آن پوشیده از طرح‌های سنتی است، این است که تمام این نماها با ابتکار و طراحی پانته‌آ واعظ‌نیا (طراح تزئینات کاخ‌ها و ساخت تیتراژ و گرافیک تبلیغات) خلق شده‌اند و برای اولین بار تمام طرح‌ها با کامپیوتر طراحی و در اندازه واقعی چاپ شده‌اند. این مسئله توانسته است بسیاری از مشکلات سازندگان این سریال را در تهیه دکور از بین ببرد و آنها بتوانند با خیال راحت هر طرحی را از کار درآورند.
گویا جمشید مشایخی نیز که بازدیدی از پشت صحنه سریال «قهوه تلخ» داشته، بادیدن ابتکار ابراز خرسندی کرده و گفته است ای کاش این تکنولوژی در ساخت سریال «هزاردستان» هم بود تا زنده یاد حاتمی برای ساخت این سریال این‌قدر متحمل سختی نمی‌شد.
اتاق گریم هم جای دیگری است که سرکی به آن می‌کشیم. تنها بازیگری که امروز در حال گریم است، محمدرضا هدایتی (جهانگیر خان دولو) است که مهرداد شکرآبی طراح گریم سریال مشغول گریم آن است.
شکرآبی در توضیحاتی پیرامون چگونگی خلق طراحی‌ها که متعلق به دوره زمانی نامشخصی است، گفت: برای طراحی گریم افراد داستان قهوه تلخ به کتاب‌های تاریخی مراجعه کردیم و مطالعات بسیاری در این حوزه داشتیم، آقای مدیری هم در این راه کمک‌های بسیاری به ما کرد و در نهایت هم خواست تا هرکدام از شخصیت‌ها با توجه به خصلت‌های اخلاقی که دارند، شبیه حیوانی که صاحب آن خلقیات است، شوند. مثلا پادشاه درباره گریمی شبیه به گربه دارد.
وی ادامه داد: البته برخی تصاویر هم مانند زنانی با چشمانی سیاه و ابروان به هم پیوسته به تاریخ ما منسوب است که در مطالعات به نقطه دقیقی درباره آن نمی‌رسی.
محمدرضا هدایتی نیز علی‌رغم شتاب‌زدگی‌ها و بد اخلاقی‌هایی که جلو دوربین دارد، متبسم و آرام نشسته است تا شکرابی کارش را تمام کند، او در پاسخ به خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس با این مضمون که چرا مردم در مقابل خواسته مدیری مبنی بر عدم کپی سریال حرف شنوی داشته‌اند و خلاف سایر آثار این کارها را نمی‌کنند؟ گفت: این نشان‌دهنده ارتقاء فرهنگ مردم است. ما که قانون کپی رایت نداریم و همه هنرمندان از این قضیه رنج می‌کشند، مردم نشان داده‌اند که اگر چنین قانونی باشد، از آن استقبال می‌کنند و من شرمنده مردم شدم، آنها مانند یک حرکت ملی در این باره واکنش نشان دادند.
وی ادامه داد: مخصوصا در سال‌های اخیر مردم بسیار جلوتر از هنرمندان بوده‌اند و هنرمندان نتوانسته‌اند خواسته‌های آنها را مرتفع کنند. ما تلاش کرده‌ایم که اگر کاری در حد شان آنها نمی‌سازیم، حداقل به شعورشان هم توهین نکنیم.
وی درباره این که چرا در آثار مدیری همواره نقش پیرمردها را ایفا می‌کند نیز تصریح کرد: با این که همه پیر هستند، تلاش می‌کنم تا تشابهی در آنها حس نشود و در حد بضاعت ضعیف خود این نقش‌ها را ایفا می‌کنم. اگر کار تکراری است و مردم احساس تکراری بودن دارند، من معذرت خواهی می‌کنم البته من به عنوان بازیگر از خود انتظار دارم که نقش‌هایم را تکرار نکنم.
وی با بیان این که دوست دارم با آقای مدیری کار کنم، اظهارداشت: چرا همیشه من نقش پیرها را بازی می‌کنم را باید از آقای مدیری بپرسید. کار من را سخت کرده است. چون نقش‌هایم مدام باید با هم فرق داشته باشند و همین امر مرا به چالش کشیده و تلاشم را بیشتر کرده است.
هدایتی درباره راز ماندگاری آثار مدیری پس از گذشت سال‌ها نیز تصریح کرد: چون نمونه مشابه در حوزه کارهای طنزی که انجام شده نداریم، مدیری کارهای فانتزی می‌سازد و مردم شاید خود و جامعه‌شان را در آن ببیند. جدای از باهوشی مدیری، او عوامل خوبی به کار می‌گیرد و از بهترین‌ها استفاده می‌کند و همه اینها باعث ماندگاری می‌شوند.
به گزارش فارس، استفاده از دکوراسیون و اکسسوار جالب، زیبا و گران قیمت نیز یکی دیگر از شاخصه‌های اثر تازه مهران مدیری است و هنکامی که در لوکیشن‌ها قدم می‌زنید، متوجه دقت نظر طراح صحنه و لباس کار (فروزان جلیلی‌فر) می‌شوید که بدون از قلم‌انداختن سر سوزنی، همه چیز را به جا و تمام و کمال رعایت کرده است.
راستی! مهران مدیری هم در لوکیشن هست و او هم تا جایی که ما خبردار شدیم در حال گریم بود، البته او خیلی دل خوشی از مواجهه با خبرنگاران ندارد و نه جلویشان ظاهر می‌شود و نه مصاحبه می‌کند! برعکس باور عموم نیز مدیری خلاف جلوی دوربین، در پشت دوربین خیلی بشاش و خنده‌دار!!! نیست.
«جواد عزتی»
هم که اولین همکاری را با مدیری دارد در لوکیشن می‌بینیم، البته او در حال خروج از لوکیشن است و خیلی وقتی برای مصاحبه ندارد.
امروز لوکیشن خلوت است و مدیری از عوامل خواسته تا بروند، فقط خودش در لوکیشن هست و محمدرضا هدایتی... این بخش تاریخی گمشده، خلاف روزهای پر سروصدایی که در تصاویر می‌بینیم، خلوت است و ساکت... از قهوه تلخ مدیری جز وهمی نمانده است...
در هنگام خروج از لوکیشن لیلی رشیدی را می‌بینیم که همراه دو پسر بچه برای بازدید از لوکیشن «قهوه تلخ» آمده است...
 



   مدیر وبلاگ
آرزو
سعی بر این دارم مورد قبول تمام دوستان باشد
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :46
بازدید دیروز :5
کل بازدید : 65072
کل یاداشته ها : 70


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ